Kompetencje
Słowo doskonale nam znane, ale czy każdy z nas jest w stanie je wyjaśnić? Umiemy wskazać niekompetentną osobę, pracującą w urzędzie, umiemy bronić się brakiem kompetencji przed dodatkowymi obowiązkami na etacie. I chcemy poszerzyć kompetencje osób, które uczymy. Ale czy na pewno wiemy, co to dokładnie oznacza? W końcu, jednym z miliona zadań Trenerów jest praca nad kompetencjami uczestników szkolenia.
Definicja słownika języka polskiego PWN głosi następująco:
kompetencja
1. «zakres uprawnień urzędu lub urzędnika do zajmowania się określonymi sprawami i podejmowania dotyczących ich decyzji»2. «zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i doświadczenia»3. «zdolność komórek do reagowania na określone bodźce»
- wiedzy,
- umiejętności,
- oraz postawy, czyli nastawienia, chęci wykonywania.
Zgodnie z tą definicją, jesteśmy kompetentni w jakimś zakresie dopiero, gdy wiemy, jak to robić, umiemy to robić i jeszcze nam się chce to robić!
Przykładowo: jeśli wiem, jak upiec ciasto i umiem to zrobić, bo piekłam je kilka razy i nawet mi wyszło, ale zamiast wziąć się do pracy, leżę na kanapie – może to oznaczać, że moja kompetencja w pieczeniu ciasta jest niepełna.
Tutaj od razu zaznaczę, że moje podejście do kompetencji jest dość łagodne w porównaniu z podejściem wielu innych Trenerów. Wielokrotnie słyszałam opinie, że brak któregokolwiek z powyższych czynników (wiedza, umiejętność, postawa) oznacza brak kompetencji. Ja preferuję określenie „niepełnej kompetencji”. W końcu to nie jest tak, że tam nic nie ma, prawda? Ja naprawdę umiem piec to ciasto! Tylko mi się nie chce… 😉
To jak poszerzać te kompetencje?
Gdy już wiesz, co składa się na kompetencję, łatwiej będzie dobrać kierunek i metody, którymi będziesz się posługiwać. W dużym uproszczeniu wygląda to tak:
- W przypadku wiedzy – należy ją po prostu przekazać. Można to zrobić za pomocą materiałów szkoleniowych, z którymi uczestnik ma obowiązek się zapoznać. Jeśli to jest coś, co wymaga wytłumaczenia, najlepiej będzie, gdy zrobisz to Ty i nie poprzestaniesz aż do momentu osiągnięcia błysku zrozumienia. Jeśli nie wiesz, o czym mówię, zapraszam Cię do artykułu, w którym opisuję kilka metod na jego osiągnięcie.
- W przypadku umiejętności – tutaj sprawa jest jasna. Należy je zaprezentować, opisać i o ile jest taka możliwość – pozwolić przećwiczyć pod Twoim czujnym okiem.
- W przypadku postawy – jeśli tylko ta część jest problemem, to niestety, ale trzeba wejść w problem trochę głębiej i dojść do przyczyny negatywnego nastawienia. Zwykle, zmiana dokładnie tego czynnika kompetencji rodzi najwięcej problemów i wymaga sporo zaangażowania od Trenera, a momentami nawet kompetencji sprzedażowych i marketingowych.
Ale o zmianie nastawienia porozmawiamy kiedy indziej, bo to dłuuuugi temat 🙂
Tymczasem, mam nadzieję, że Twoje nastawienie jest jak najbardziej pozytywne i masz ochotę spojrzeć na wyżej wspomniany artykuł o rozumieniu, jeśli jeszcze nie zdążyłeś się z nim zapoznać. A jeśli nie masz jeszcze planów na schemat szkolenia, zapraszam Cię do wpisu o tym, od czego Trener zacząć powinien., a także dlaczego znajomość procesu uczenia się jest ważna.
Treści dostępne na blogu i w podcaście są prezentacją opinii, poglądów, wiedzy oraz doświadczenia autorki, ale nie stanowią formy indywidualnego poradnictwa. Przed podjęciem decyzji w istotnej dla siebie sprawie, zawsze zasięgaj indywidualnej porady specjalisty.
Zostaw Komentarz